כה אמר זבולוני
 
7/9/15
 





מקלדת או מסך מגע ?.



ממשק אנוש "לא אנושי" בבנק הפועלים
אלי זבולוני

לפחות אחת לשבוע עומדים מאות אלפי אנשים במבחן אינטליגנציה באדיבותו של בנק הפועלים. המדובר במכונות הפזורות בסניפי הבנק, והמיועדות למשיכת כספים, הפקדת המחאות ופעולות אחרות. מכונות אשר הבנק מנסה ככל האפשר לעודד את השימוש בהן, על ידי גביית עמלה מופחתת בשימוש במכונה במקרה הטוב, או בצמצום הסניפים או הטלרים במקרים הגרועים יותר.

למען הגילוי הנאות אקדים ואגיד כי איני סובל מאוטומטו-פוביה, נהפוך הוא. אני עוסק במחשבים שנים רבות, בחלק מהחברות עמדתי בראש מחלקת ממשק אדם-מכונה, כך שניתן לומר שהשימוש במכשירים אוטומטיים אינו זר לי. למרות זאת, פעמים רבות אני עומד נפעם, חוכך בדעתי, ותוהה מה בדיוק מצפה ממני המכשיר לעשות.

להבהרת טענותיי אתאר את הפעולות אותן עשיתי כדי למשוך סכום כלשהוא מהבנקט:
1. אחרי הכנסת הכרטיס, הופיע מסך "בחר את השפה": לחצתי "עברית" במסך המגע.
2. הופיעה הודעה: נא הקש את מספרך הסודי: הקשתי את הקוד בן 4 הספרות במקלדת הפיסית.
3. הופיע מסך: שלום אליהו [אלי, אלי, מתי תלמדו?], נא לבחור פעולה: לחצתי "משיכת מזומנים" במסך המגע.
4. הופיע מסך: בחר בסכום המשיכה המבוקש בשקלים חדשים ובו מספר סכומים קבועים, וגם כפתור "סכום אחר": לחצתי "סכום אחר" במסך המגע.
5. הופיע מסך: הקש סכום בשקלים שלמים: חזרתי למקלדת הפיסית, והקלדתי את הסכום, בסיום הפעולה לחצתי על כפתור "אישור" במקלדת הפיסית.
6. הופיע מסך: בפעולה זו תחויב בכך וכך שקלים, לחץ אישור או ביטול: [רגע, רגע, רק כעת לחצתי על אישור במקלדת הפיסית, על מה ללחוץ?] לחצתי על אישור במסך המגע. [מומחה מחשבים, כבר אמרתי?]

כפי שוודאי שמתם לב, עיקר הבלבול נובע מהשימוש בשני אמצעי-קלט, המקלדת הפיסית ומסך המגע, בפרט שבשניהם קיימים כפתורי "אישור" ו"ביטול". כמובן שאם הייתי בוחר אחד מהסכומים הקבועים היה רצף הפעולות פשוט יותר, אבל הבעיה קיימת בכל מקרה בו לא ניתן להימנע מהקלדת מספר, כמו למשל הפקדת צ'ק. במקרים אלה הלקוח הנבוך מתוזז בין המקלדת למסך המגע, האם ללחוץ אישור במקלדת? האם במסך?

לדעתי "הבלגן" נובע מהעובדה שמסך המגע הוא טכנולוגיה חדשה יחסית בשרות הבנק, ובתחילה נעשו כל הפעולות דרך המקלדת הפיסית. עם חלוף השנים, וזמינותם של מסכי המגע, שודרגו המכשירים, אבל במקום להתאים את התוכנה לטכנולוגיה (שמעתם על מקלדת וירטואלית?), הוחלט על שעטנז של פעולות.

הדבר חמור שבעתיים בהיות הכספומט מכשיר "מפחיד" שכל הקלדה בו נעשית "בחיל ורעדה" מחשש שמא "יבלע" כרטיסך היקר. בעיקר סובל הצרכן הקשיש, זה שהיה רגיל לגשת לפקיד משה. לא זאת בלבד שעליו להתמודד כעת עם נפלאות הטכנולוגיה, עליו להבין גם נפתולי ממשק לא-טבעי. גם הדור הצעיר, זה שגדל על מקלדות וירטואליות שהן אמצעי הקלט הנפוץ ביותר בטלפונים החכמים, יכול לבוא לידי בלבול, למזלו של הבנק, דור זה עדיין משתמש בהוריו כאמצעי לקבלת כסף, אך גם יומו יגיע.

ולכן כאן תחינתי אל בנק הפועלים, ואני סמוך ובטוח שעוד רבים טובים יצטרפו אליה. תקנו בבקשה את הממשק המבלבל הזה, אין ספק שאין זמן מתאים יותר לכך מהימים הנוראים, זמן תיקון וסליחה ...

הערה: לא דגמתי מכשירים של בנקים אחרים, כך שייתכן שהדבר קיים גם בהם.


 

כל הזכויות שמורות אלי זבולוני © 2024