כה אמר זבולוני
  8.12.2003  
 






עוברי אורח ברחובה הראשי של אריאל תחתית

דאון טאון אריאל
אלי זבולוני

לאחרונה אנו עדים למבול הצעות המנסות לפתור את הסכסוך
הישראלי-פלשתינאי, החל מיוזמת ג'נבה וכלה בהצעת הקנטונים (חוט השני
השוויצרי וודאי יעסיק היסטוריונים של העתיד). עם כל הרצון הטוב, ברור
שיהיה קשה מאוד ליישם הצעות אלו: ממשלת ישראל לא ניסתה לפנות עדיין אפילו
שבריר התנחלותי, ומאידך, פתרון בנוסח האפרטהייד לא יתקבל על ידי משפחת
העמים. לאור זאת נשאלת השאלה האם הדרך היחידה היא הגירה לג'נבה עם
הדרכון הפולני אותו הצלחנו להשיג בעמל כה רב?

למרבה המזל קיים פתרון אלגנטי אליו הגענו בעקבות ה"בור" לשעת חרום
שהתגלה בימים אלו בירושלים. הצעות החלוקה וההיפרדות הגבילו את עצמם
לחשיבה צרה דו מימדית, ולא ניסו לרדת לעומקם של דברים. תוקם לה
ישראל-של-מטה, מדינה שלמה הבנויה מתחת לשטחי הגדה והרצועה ואליה יועתקו
ההתנחלויות, כך שבשטח למעלה יחיו בשלווה בני העם הפלשתינאי במדינתם
החדשה, בעוד שלמטה יחיו ללא הפרעה אחינו המתנחלים.

ההפרדה האופקית תיטיב עם שני הצדדים, שוב לא יהיה צורך לגייס בצו חריג
כוחות מילואים כדי לשמור על בקתה נידחת או דוד מים גלמוד. די יהיה
בשמירה על פתחי המעליות הבודדים המובילים ל"דאון טאון אריאל" ולשאר
נקודות המעבר. תושבי ההתנחלויות יוכלו לנסוע בדרכים ללא חשש, ערביי
השטחים יוכלו לעבור משכונה לשכונה בלי להיות תלויים בשעות פתיחת השער
ולעצי הזית תהיה עדנה!

הפתרון הדו-קומתי ישנה מקצה לקצה את תחום עיסוקם של המתנחלים, כך שבמקום
לכבוש זיתים עשוקים, או להתעסק בהפצת חוברות "ברוך הגבר" יעסקו בחקר
מעמקי האדמה, בהנדסת מכרות או קידוחי נפט, מי יודע אולי ישכילו למצוא
מרבצי ברזל או אפילו יהלומים, לרווחתם של אלפי מהנדסי הכריה שהגיעו בעלייה
האחרונה. גם בעיית סימון מוצרי השטחים תבוא על פתרונה, הרי לא יעלה על
הדעת שהאיחוד האירופאי ידרוש לסמן את גובה ייצורו של המוצר.

אנשי המערות יוכלו להמשיך לממש את חלומות ההתפשטות באין מפריע, ניתן
להמשיך לבנות קומה אחר קומה, כמעט ללא הגבלה, החזון של "מהפרת עד החדקל"
יתגמד לעומת הנפח האדיר הטמון במעמקי כדור הארץ. אמת יש לפתור את הבעיה
הנפשית הכרוכה בוויתור על החקלאות המשגשגת של חוות מעון המעטירה, ובשחרור
הלחצים של נערי הגבעות באין להם על מי לשפוך את זעמם, אבל זו משימה שאנו
בטוחים שמועצת תת-ישע תשכיל לעמוד בה .

הצעתנו נשמעת קצת הזויה, כרוכה בקשיים טכניים ובעלויות גבוהות. אך מה הן
בהשוואה למשאבים שנשפכו ב- 30 השנים האחרונות בהתנחלויות, הוצאות הבטחון
וההוצאות העתידיות ב- 30 השנים הקרובות. יתרה מכך בהשוואה לתפיסת הימין,
המגדירה את ירדן או שוויץ כמדינה הפלשתינאית הרי הצעתנו עגונה בעומק
המציאות לאין שיעור. חוץ מזה דמיינו לעצמכם - אריאל תהיה העיר הראשונה
בעלת רכבת תחתית!

 

כל הזכויות שמורות אלי זבולוני © 2024