[00:40] קריין: סופרים מלים – ספרות כלכלה ומחשבים. מגיש יובל לנדאו, עורכת ציפי גון-גרוס.
[00:52] יובל לנדאו: ערב טוב לכם. סופרים מלים על עסקים על ניהול על כלכלה ובעיקר על מה שביניהם, ד"ר צבי ברד, גדעון קונדה, יעקב פרי, עינת רון, אברהם פורז, ג. יפית, פנינה רוזנבלום ועוד רבים אחרים יהיו איתנו כאן בחצי השעה הקרובה. תוכנית אחרונה לשבוע הספר.
[01:16] יובל לנדאו: סופרים מלים על ספרות עסקית ולא פחות חשוב על עסקי הספרים, ערב טוב לאלי זבולוני עורך אתר האינטרנט של הוצאת ידיעות אחרונות.
[01:24] אלי זבולוני: ערב טוב, יובל.
[01:26] יובל לנדאו: לפני שנה עסקנו לא מעט בתוכנית, על השפעת האינטרנט על חנויות הממכר הוירטואליות ואתרי התוכן בנושא ספרות. בחודשים האחרונים חל תהליך של התפכחות מכל עסקי הדוט קום. זה נכון גם לשטח הספרות?
[01:39] אלי זבולוני: נכון, בגדול. בסוגים מסויימים של אתרים זה נכון מאוד, בסוגים של חנויות הספרים זה נכון למחצה. כלומר חנויות הספרים עדיין מוכרות, אבל הן לא מגיעות לרווחים שהן ציפו שיגיעו אליהם, כלומר לבוננזה הגדולה.
[01:55] יובל לנדאו: זה נכון יהיה לומר אפרופו הבוננזה הגדולה שהתפיסה שאינטרנט חייב לספק תוכן בחינם, זה מה שהפיל את אתרי התוכן בכלל ואת אתרי הספרות בפרט?
[02:04] אלי זבולוני: בגדול, כן. אני הייתי מחלק חלוקה גסה את אתרי האינטרנט לשלושה סוגים: סוג אחד של חנויות שעליהן דיברת בהתחלה, שמבחינתי זה משהו שאמור להתקיים, להחזיק את עצמו, יש סוג שני של
[02:20] יובל לנדאו: חנויות וירטואליות.
[02:22] אלי זבולוני: בדיוק. יש סוג שני של אתרים, כמו האתר שאותו אני עורך, של הוצאת ידיעות שלא מוכרים ספרים אלא רק רוצים לפרסם אותם. שאתה לא אמור להרוויח באתר הזה, כמו ששמים מודעה בעיתון, כך שמים פרסום באינטרנט.
[02:34] אלי זבולוני: והסוג השלישי, שזה הסוג הכי מעניין, והכי אטרקטיבי, ומה שגרם לכל ההצלחה הגדולה של האינטרנט זה אתרי התוכן שניתנים בחינם. מהאתרים האלה ציפו שיום אחד בגלל כמות האנשים שנכנסת, אני קורא לזה מודל ה "טיים סקוור"
[02:51] אלי זבולוני: אתה הולך לטיים סקוור, אתה רואה את המודעה הגדולה של פאנאסוניק, אתה עומד ומסתכל, ופאנאסוניק משלמת הרבה מאוד כסף. ציפו שמי שייכנס לאתר מסויים, והחברות יהיו מוכנות לשלם,
[03:06] אלי זבולוני: אבל כנראה שכאשר אני עומד בטיים סקוור, ואני עובר לבלוק הבא, זה לוקח לי איזה 5 דקות, ואין לי ברירה אני חייב להסתכל על פנסוניק, באינטרנט זה קצת שונה, אני יכול מיד לעבור לעמוד אחר.
[03:15] יובל לנדאו: התופעה של סופרים שמפרסמים ספר או תחילת סיפור באינטרנט לפני שהוא הודפס, אפשר להגדיר אותה היום כגימיק שיווקי בלבד, ראינו את סטיבן קינג, ראינו את רם אורן.
[03:26] אלי זבולוני: זה ממש אני לא יודע. באופן אישי, אני לא אוהב לקרוא באינטרנט, או לקרוא במחשבים. כי המסך של המחשב הוא עדיין באיכות הרבה פחות טובה מהאיכות של הספר.
[03:41] יובל לנדאו: זה גם מה שקובר גם את הספר האלקטרוני שניתן להטעין אותו בכל פעם מחדש.
[03:45] אלי זבולוני: היום. נכון להיום, אבל, בוא נגיד ככה, הטכנולוגיות מתקדמות, ואני לא רואה שום סיבה שבעתיד המאוד לא רחוק, יהיה ספר, ספר נטען, מה שנקרא e-book שלמעשה אקבל אותה איכות כמו הספר, ואפילו אם נרצה יתן תחושה כמו ספר.
[04:03] אלי זבולוני: אפילו שירשרש, ואולי אפילו יהיה לזה ריח של ספר ישן, אם העותק הוא ישן.
[04:10] יובל לנדאו: והיתרון העיקרי של אי-בוק כזה, שאפשר יהיה להטעין אותו, לבצע שינוי מיידי, להפוך תמונה לסרט, לשלב בספר גם מימד מוזיקלי, זו חווית קריאה הרבה יותר מורחבת.
[04:20] אלי זבולוני: תראה, אני כעת משפץ דירה, ואני משלם המון כסף לנגרים על המון ספריות. אם בסך הכל אני יכול להטעין משהו לאינטרנט, או שאני שומר אותו אצלי במחשב, או שזה מגיע באיזה ג'וק או צ'יפ קטנצ'יק כזה. וכל הספרים, וכל העסק הזה יכול להעלם [הספריות].
[04:42] אלי זבולוני: תראה, יש גם יתרונות, למשל אני קורא איזה ספר, אני קורא ספר באנגלית, אני יכול לצרף אליו מילון.
[04:48] יובל לנדאו: כן, אבל כל תהליך ההתפכחות הזאת, אחרי כל התהליך הזה, האינטרנט מאיים על הספרות, או להפך, דווקא מעודד אותה?
[04:54] אלי זבולוני: לדעתי הוא מעודד מאוד. אני רואה את האינטרנט ובפרט בספרים כמו ספרי עיון כמשלים. כלומר אם אני מוציא איזה ספר, למשל במקרה ספר על מחשבים או בכלכלה, ואני נותן שם דוגמאות, אתה יודע מה. אני אתן לך דוגמה אפילו מהחיים.
[05:08] יובל לנדאו: רק קצרה.
[05:09] אלי זבולוני: רק קצרה. יש ספר שנקרא אינטרנט ורפואה, למשל. שיש שם המון אתרים בנושאי רפואה. שמות האתרים האלה, אתה יודע יש להם אותיות מאוד קריפטיות ותווים שקשה להדפיס אותם. צרפו באתר מסויים [אינפומד] את כל הכתובות של האתרים, כך שכל מה שצריך לעשות במקום לשבת ולהקליד
[05:28] אלי זבולוני: האינטרנט מהווה מימד נוסף ומשלים לספר עצמו.
[05:33] יובל לנדאו: אלי זבולוני, עורך אתר האינטרנט של הוצאת ידיעות אחרונות תודה רבה.
[05:36] אלי זבולוני: תודה לך.
|